HTML

Politikazabáló

Minden, ami politika. Minden politika. Szakmai és szubjektív szemmel. .................................... politikazabalo@gmail.com

Friss topikok

2011.06.07. 10:00 Politikazabáló

Alkotmányellenes lehet a korkedvezményes nyugdíjak megváltoztatása

Címkék: kormány nyugdíj alkotmánybíróság rendvédelemi dolgozók

A tegnap elfogadott döntés szerint csökkenthető és szociális ellátássá alakítható, ha pedig az igénybe vevő munkaképes, megszüntethető az általános öregségi nyugdíjkorhatár betöltése előtt folyósított nyugellátás.

Az Alkotmánybíróság korábban a következő indokokkal semmisítette meg a 98%-os különadóról szóló törvényt, idézet a közleményből, érdemes figyelni az indoklásra:

Az emberi méltóságot sérti ugyanis, hogy a törvény a különadó hatályát olyan bevételekre is kiterjesztette, amelyeket bevallással lezárt adóévekben, törvény alapján szereztek a jogosultak.

Az Alkotmánybíróság hatáskörét érintő, 2010. november 20-tól hatályos alkotmány- és törvénymódosítás értelmében az adótörvények alkotmányossági felülvizsgálata kizárólag egyes alapjogok, ezek között az emberi méltóság védelméhez való jog szempontjából végezhető el. Ennek következtében az Alkotmánybíróság azt vizsgálta, hogy a különadó módosított szabályai sértik-e az emberi méltóságot.

Az Alkotmánybíróság szerint azonban törvény alapján, visszaélés nélkül, bevallással lezárt adóévben megszerzett bevételnek a visszaható hatályú adóztatása már az egyén autonómiájába való olyan mértékű közhatalmi beavatkozás, amelynek nincs elfogadható oka, ezért sérti az adófizetők emberi méltóságát. Az Alkotmánybíróság hangsúlyozta, hogy az emberi méltóság védelméhez való jognak az illetéktelen állami beavatkozást elhárító funkciója is van.

Lezárt adóév tekintetében a súlyosabb adókötelezettség teljesítése az adóalanynak nemcsak a jövedelmét, hanem a vagyonát, jogszerűen szerzett tulajdonát, vagyis cselekvési autonómiája anyagi alapját is megterheli. A különadó mértéke és időbeli hatálya együtt ilyen megterhelést jelent. A különadó visszaható szabálya nincs tekintettel olyan személyi, családi, vagyoni körülményekre, amelyek a 2005. január 1-je óta eltelt idő alatt jelentősen megváltoztathatták a magánszemély adóteher-viselő képességét.

Szinte biztos, hogy a nyugdíjakat érintő kérdésben is az Alkotmánybírósághoz fognak fordulni. Hiába módosították az alkotmányt is, a 98%-os különadóról szóló törvény elkaszálása mutatja, hogy most is alkotmányellenes lehet a rendelkezés, hiszen korábban is az alapjokogra és az emberi méltóságra hivatkozva utasították el a visszamenőleges hatályú különadót.

A fenti idézetekkel összevetve több hasonlóság is felfedezhető lenne, ha az Alkotmánybíróság a korábbi elvek alapján vizsgálná meg a tegnap elfogadott intézkedést. A következő hipotetikus okok nem sokban különböznek a különadó elutasításának indoklásától, kezdve az Alkotmánybíróság hatáskörével:

Az Alkotmánybíróság hatáskörét érintő, 2010. november 20-tól hatályos alkotmány- és törvénymódosítás értelmében az adótörvények alkotmányossági felülvizsgálata kizárólag egyes alapjogok, ezek között az emberi méltóság védelméhez való jog szempontjából végezhető el. Ennek következtében az Alkotmánybíróság azt vizsgálta, hogy a nyugdíjak módosított szabályai sértik-e az emberi méltóságot.

Az emberi méltóságot sérti ugyanis  hogy a törvény hatályát olyan bevételekre is kiterjesztette, amelyeket törvény alapján szereztek a jogosultak.

Az Alkotmánybíróság szerint azonban törvény alapján, visszaélés nélkül megszerzett nyugdíjnak a visszaható hatályú elvétele már az egyén autonómiájába való olyan mértékű közhatalmi beavatkozás, amelynek nincs elfogadható oka, ezért sérti a nyugdíjasok emberi méltóságát. Az Alkotmánybíróság hangsúlyozta, hogy az emberi méltóság védelméhez való jognak az illetéktelen állami beavatkozást elhárító funkciója is van.

Az intézkedés nemcsak a jövedelmét, hanem a vagyonát, jogszerűen szerzett tulajdonát, vagyis cselekvési autonómiája anyagi alapját is megterheli. A intézkedés mértéke és időbeli hatálya együtt ilyen megterhelést jelent. A törvény visszaható szabálya nincs tekintettel olyan személyi, családi, vagyoni körülményekre, amelyek jelentősen megváltoztathatják a magánszemély teherviselő képességét, életmódját.

A Politikazabáló nem állítja, hogy a tegnapi intézkedés alkotmányellenes, de az előző alkotmánybírósági döntések tükrében könnyen az lehet.

 

Szólj hozzá!

süti beállítások módosítása