A választás eldőlt, 2/3-s többséget szerzett a Fidesz-KDNP, középpárt lett az MSZP, kiesett két rendszerváltó párt (MDF, SZDSZ), és bekerült két új politikai formáció (Jobbik, LMP). Mindezek tudatában készítettem egy gyors SWOT-analízist az új kormányról.
Erősségek
A 2/3-os többség. Nincs szükség koalíciós egyeztetésekre, hosszú alkudozásokra, időigényes tárgyalásokra. Egyedül kormányozhatnak. A KDNP szoros szövetséges, tudják, hogy a Fidesz segítségével jutottak a parlametbe, a kérdések nagy többségében egyeznek az álláspontok. Ilyen szempontból az egységre nem veszélyes a KDNP. Bizonyos kérdésekben konzervatívabb álláspontot fognak képviselni, de ez a Fidesznek még előnyére is válhat.
Szakemberek. Bár a kampányban - főleg az elején - gyakori téma volt, hogy a Fidesznek még programja sincs, valójában a Fidesz régóta készül a kormányzásra, jó ideje a szakpolitikusaik foglalkoznak a problémákkal. (Természetesen a pártnak programja is van, igaz, ebben főleg irányvonalakat határoznak meg.) A háttérmunkából az látszik, hogy a párt szakemberei régóta dolgoznak olyan programokon, amelyekkel megpróbálják a problémákat orovosolni, vagyis nem Hűbele Balázs módjára kezdenének bele a kormányzati munkába.
A nemzetközi piacok "beárazták" a Fidesz győzelmét, sőt az IMF-fel való tárgyalásokat és az esetleges újabb megállapodást is, így nem várható a forint drasztikus gyengülése, vagy a tőzsde belpolitikai okokból történő zuhanása, a befektetők elbizonytalanodása. Lásd Görögország napainkban. Az első hírek is a forint erősödéséről szóltak. A gazdasági szereplők pedig a kormány intézkedéseire várnak.
Gyengeségek
Az ország helyzetéből adódóan nem biztos, hogy még idén sikerül olyan - sokak által várt népszerű - intézkedéseket végrehajtani, ami fenntartja ezt a nagy bizalmat. Túlságosan nagyok az elvárások.
Kommunikáció. Az új kormány megalakulása után már nem lesz elég Gyurcsányra és a korrupciós botrányokra hivatkozni. Az új a kormánypártnak érdeke a leköszönő kormány ballépéseinek és botrányainak napirenden tartása, de ezen (részben) túl kell lépni, új kommunikációs sratégiára lesz szükség. Továbbá nem szabad "kibeszélni", a párt hivatalos kommunikációjától eltérni, mert az konfliktusokhoz, magyarázkodáshoz vezet. Lásd az adócsökkentés kérdése az utóbbi pár napban illetve az ingatlanadó esete a kampány elején. Az egységes kommunikáció lehet sikeres.
Három ellenzéki párt vár arra, hogy lecsaphasson az új kormány hibáira, vagy az ígéretek nem teljesülésére, erre fel kell készülni, ezt hatékonyan kezelni kell - ez lesz az egyik legnehezebb feladat, főleg egy ilyen nagy kormánypárti frakció esetén.
Lehetőségek
A társadalmi támogatottság ereje. Jó kormányzással csökkenthető a társadalmi megosztottság.
A jelenlegi problémákat kezelő, társadalmi és gazdasági kihívásokra választ adó megoldásokra még 2/3-os többségre sincs szükség. A kormány felelőssége, hogy milyen válaszokat talál a felmerülő kérdésekre. Egy jó kormányzással orvosolni tudja a jelenlegi elégedettlenséget.
2011. január 1-től fél évig Magyarország az EU soros elnöke lesz. Meghatározó szerepe lesz a kormányfőnek. Ez nemcsak külpolitikai, hanem belpolitikai kihívás, megmérettetés. Ha Orbán Viktornak nemzetközi szinten is sikerül eredményeket elérnie, azt a belpolitikában is kamatoztathatja. Ehhez botránymentes és eredményes fél évre lesz szükség. Rossz példának: cseh EU-elnökség, amikor abban a fél évben bukott meg a kormány. A többség miatt erre nem kell számítani.
Az euró bevezetése, és ennek a sikere. Napjainkban a céldátum: 2014-2015. Miután a céldátum legalább 10 éve folyamatosan kitolódik, ezért nehéz konkrét időpontot megjelölni, de a ciklus végére már biztos nagyobb hangsúlyt kap, sőt biztos, hogy kampánytéma lesz. De csak egy erős forint árfolyam mellett lehet sikeres az euró bevezetése. Lásd szlovákiai drágulások a bevezetés után.
Veszélyek
Csodavárás. Ha nem sikerül gyors intézkedésekkel megfelelni, gyorsan népszerűségét veszítheti a kormány. Az első hónapokban látványos intézkedésekkel is fenntartható a népszerűség, ez később már nem lesz elég.
Minden eszköz a kormány kezében van. Nem lehet se a koalíciós partnerre, se az ellenzékre fogni, ha valami nem sikerül, vagy nem az eredeti elképzelések szerint valósul meg.
A 2/3-os többség - ha rosszul élnek vele. Ha "elszállnak". Nem szabad visszaélni vele. A fontos kérdésekben elengedhetetlen a társadalmi szervezetekkel való egyeztetés, együttműködős. A szándék megvan.
Korrupció. A nagy számok törvénye alapján elképzelhető, hogy lesz olyan képviselő, vagy funkcionárus, akinek "megremeg a keze". Az ilyen helyzeteket határozottan és gyorsan kell kezelni. Nagyon oda kell figyelni, hogy ne legyen olyan botrány, ami a ciklus végégig elkíséri a kormányt. Lásd az előző ciklusban: BKV, Zuschlag-ügy. Mert ha lesz, akkor hasonló követkeményekkel járhat. Ráadásul az MSZP mellett a két kisebb pártnak is érdeke, ha új kabinet besározódik, azt napirenden tartsák, mert csak így tudják fenntartani azt az állapotot, hogy ők még "tiszták".